- Štítky blogu
Potřebujete poradit?
Jak naučit děti barvy pomocí tzv. Tříkrokové metody
Dříve než začnou děti mluvit a dokáží vyslovit jednotlivé názvy, učí se barvy rozlišovat pouze zrakem. Nejjednodušším způsobem, jak to natrénovat, je párování barev. K přiřazování barviček Vám může skvěle posloužit magnetická tabulka Janod
Jakmile si děti dostatečně osvojí rozlišování barev okem, mohou začít rozlišovat různé odstíny barev. Děti se učí řadit barvy od nejtmavšího po nejsvětlejší odstín.
K samotnému učení barev lze využít tzv. TŘÍKROKOVÁ METODA.
Tato metoda je úžasná v tom, že při jejím používání si můžeme krásně ověřit, zda dítě skutečně rozumí tomu, co se učí nebo ne.
Rodiče, kteří neznají tuto Montessori metodu, nejčastěji k učení barev motivují své děti větami typu: „To je červená, to je modrá, to je žlutá …“ A za tím následuje otázka: „Jaká je to barva?“
S napětím pak doufají, že uslyší správnou odpověď. Ta ale většinou nepřichází.
Z tohoto důvodu se pak mnohokrát stává, že se téma barev uzavře a odloží na později, protože si mylně myslíme, že je na to ještě naše dítě malé nebo že ho to ještě nezajímá.
A přitom jsme v učení barev jen nezapojili druhý stupeň metody.
1. stupeň: „To je žlutá" – a ukážeme na žlutou
2. stupeň: „Ukaž mi žlutou" - dítě ukáže na žlutou barvu
3. stupeň: „Jaká je to barva?” - dítě pojmenuje barvu
Důležité je dodržet zásadu, že pokud dítě ve druhé fázi neukáže barvu správně, nehodnotíme ho a neříkáme věty typu: „Ne, to není správné“
Musíme se jen vrátit k prvnímu stupni: „To je žlutá“.
Jakmile dítě zvládá i 2.stupeň, tedy dokáže neomylně ukázat danou barvičku, teprve tehdy můžeme začíst klást otázky typu: „Jaká je to barva?“ Čímž si krásně ověříme, zda dokáže barvu správně pojmenovat.
Učení je vždycky větší zábava, když využijeme hračku, kterou již naše dítě zná. Dítě pak nemá pocit, že se učí, ale že si pořád jen stále hraje.
Barvičky a zároveň i první počítání můžete s dětmi trénovat s těmito hrami od společnosti Haba.